Ciekawostki techniczne zastosowane w modelu okrętu podwodnego ORP Orzeł, w skali 1;50 budowanego przez Mariana z Kanady
WTC przedział wodoszczelny modelu
pompka balastowa 12V wysokociśnieniowa , jej zadaniem jest wtłoczyć do zbiornika wodę jednocześnie sprężając znajdujące tam powietrze, w przypadku awarii i zaniku napięcia, zawór wodny otwiera się i sprężone przez pompkę powietrze wypchnie wodę ze zbiornika na zewnątrz, model wynurzy się. w/w metoda stosowana przez modelarzy z Australii
Widoczne wyrzutnie torped na górze mechanizm chowania i poruszania dziobowych sterów głębokosciowych.
działające modele torped pneumatycznych, oraz wyrzutnie
torpedy będą wystrzeliwane z WT za pomocą sprężonego powietrza, podanego do rur WT widocznym na dole mosiężnym króćcem, po opuszczeniu wyrzutni, sprężone w torpedzie powietrze będzie uchodzić poprzez otwarty wylot dyszy, poruszając model torpedy, pozostawiając na powierzchni wody piękny ślad
poniżej widoczny zaworek do naładowania torpedy sprężonym powietrzem
widok kadłuba ORP Orzeł
Poniżej konstruktor wyjaśnia zasadę działania otwieranych klap torpedowych, widoczne na górze blaszki magnetyczne, są pomysłem Mariana, na uniemożliwienie oddania niekontrolowanego strzału torpedowego, przy zamkniętych klapach torpedowych
I klapy zamknięte, wszystko oczywiście sterowanie radiem
mechanizmy popychaczy steru kierunku, i rufowych sterów głębokości
Tylko pozazdrościć Marianowi wzorowego porządku w warsztacie
Poniżej widok mechanizmu chowającego dziobowe stery głębokościowe i poruszającego nimi, z przodu mosiężny króciec, do pneumatycznego otwierania klap torpedowych
pięknie wysunięte stery głebokości
Widok tego samego z boku
Marian wielki szacunek za tak precyzyjną pracę