Budując kadłuby pływających okrętów podwodnych w domowych warunkach stosujemy laminaty poliestrowo-szklane.  Jedną z metod wykonania kadłuba jest naklejenie powiększonych do odpowiedniej skali wręg na 25-30 mm grubości arkusz twardej pianki poliuretanowej. Wycinając wręgi zostawiamy większy margines na fazowanie

 We wręgach wiercimy wycentrowane otwory na stabilizujący je pręt mosiężny. Ponumerowane wręgi nawlekamy na pręt i sklejamy ze sobą, po sklejeniu i oszlifowaniu pręt usuwamy.

Następnie szlifujemy i postępujemy jak w metodach opisanych wyżej, następnie oblaminujemy laminatem epoxy !!!!, uzyskany kształt szlifujemy i szpachlujemy, aż do uzyskania właściwego efektu, Później nawiercamy w pokładzie  2 otwory wiertłem fi- 8-10 przez które wlewamy aceton, lub rozpuszczalnik nitro. W/w płyny rozpuszczą rdzeń ze styropianu i uzyskamy skorupę naszego okrętu.

     Inną, dosyć pospolitą metodę wykonania kadłubów pływających modeli okrętu podwodnego przedstawiają poniższe zdjęcia.Powiększone na ksero wręgi przyklejamy butaprenem na sklejkę lub płytę pilśniową.

  Całość wręg nawlekamy na 3 pręty jak niżej, zachowując odległości pomiędzy wręgami i korygując na bieżąco powstające zwichrowania kadłuba.

 

 Całość kopyta oklejamy cienkimi deseczkami z balsy. Do klejenia używamy kleju do paneli podłogowych Tytan, a do momentu wyschnięcia kleju balsę mocujemy dodatkowo do wręg szpilkami.

 Szpary szpachlujemy klejem lub szpachlówką samochodową. Całość szlifujemy drobnym papierem zamocowanym np. na styropianową packę do zacierania zaprawy. Duża powierzchnia packi zapewni uzyskanie równych powierzchni.

 Całość pokrywamy 3-4 warstwami laminatu, używając kawałków maty szklanej o nr. 250-300 g/m.

Innym sposobem laminowania  kadłuba jest naniesienie pędzlem żywicy na kadłub, następnie nakładamy na to uprzednio Udarte kawałki maty szklanej, matę ponownie nasączamy żywicą + utwardzacz, po odczekaniu, aż zacznie się robić przeźroczysta, dokładnie uderzamy pędzlem, wyciskając resztki powietrza, i ubijając całość, aż dokładnie się przesyci.
Teraz następuje seria szlifowania i szpachlowania aż do uzyskania jednolicie gładkiej powierzchni. Powyższe metody stosujemy przy płynnych liniach i kroplowych kształtach kadłuba np. współczesnych O.P. Okręty z okresu II Wojny Światowej miały bryłę kadłuba bardziej skomplikowaną, i zawierającą wklęśnięcia i wypukłości. Wyprowadzenie takiego kształtu przy metodzie pozytywowej (bez formy) jest niezwykle trudne i pracochłonne. Traci się mniej materiału, ale samo szlifowanie twardego laminatu jest bardzo uciążliwe i szkodliwe, maska pyłowa jest niezbędna. Ponadto sproszkowane szkło ma niedbałość wadę, że podczas szlifu włazi dosłownie wszędzie BRRRRRRR!!!. na koniec rozcinamy fleksem  kadłub na linii późniejszego podziału i usuwamy szkielet.

Metoda budowy kadłuba z zastosowaniem kopyta i formy.

WYKONANIE KOPYTA
Wykonujemy szkielet modelu - wręgi z 3 mm płyty pilśniowej, a szkielet wzdłużny ze sklejki.

  Montujemy wycięty i wyszlifowany szkielet

 Całość wypełniamy gipsem szpachlowym, aż do zapełnienia miejsca pomiędzy wręgami. Pamiętając, że gips nakładamy cienkimi warstwami symetrycznie po obu stronach szkieletu jednocześnie, ponieważ gips wiążąc zmienia swą objętość

 Następnie szlifujemy i szpachlujemy do uzyskania całkowitej gładkości.

 Ostatnie warstwy wykonujemy z gipsaru, lub z cekolu,  następnie szlif papier wodny nr, 600, 800 - na sucho!!!, później polerowanie flanelą.

 Efekt końcowy kopyta.

WYKONANIE FORMY

   Wypolerowane kopyto pokryte lakierem, zwiększającym połysk i ułatwiającym późniejsze oddzielenie formy. Mając idealnie wypolerowane kopyto za pomocą miękkiej szmatki nanosimy 7-8 warstw rozdzielacza, może to być pasta do podłogi, pasta do butów, lub specjalistyczny wosk, proponuję stosować bezbarwną pastę BUWI. samo pastowanie musi być przeprowadzone sumiennie, każdą nałożoną warstwę , po wyschnięciu polerujemy do uzyskania połysku. W tym czasie z pasków plastiku wykonujemy kołnierze pozwalające później oddzielić połówki formy,

 Przystępując do laminowania formy, rozrabiamy czarny żelkot techniczny z utwardzaczem w płynie w proporcji  2 %  utwardzacza na 1 l żelkotu, podczas pracy w upalny dzień zmniejszany ilość utwardzacza, Należy pamiętać, ze rozrabiamy tyle żywicy, ile zużyjemy w ciągu 15 min. Żelkot o konsystencji gęstej śmietany, nanosimy pędzlem dokładnie na całą powierzchnię kopyta,

 

  gdy żywica trochę zżeluje tj, klei się, ale nie brudzi paluchów, kładziemy drugą warstwę, Jeżeli kopyto jest idealnie równe i gładkie, wystarczy 1 warstwa żelkotu. Po około 2-4 godzin laminujemy kopyto matą szklaną i żywicą. Dla mniej wprawionych proponuję pociąć matę w mniejsze kawałki. Jedną z technik laminowania, jest naniesienie pędzlem żywicy na kopyto, następnie położymy na nim, uprzednio pocięte kawałki maty, smarujemy to żywicą i odczekamy, aż rozpuści się lepiszcze w macie i przesiąknie ona żywicą, wówczas uderzamy pędzlem ( tepujemy) matę, aż usunięte z niej zostaną pęcherze powietrza. W ten sposób, na formie kładziemy ok. 5-8 warstw laminatu. Wskazane jest aby płótno, lub mata na 2 ostatnich warstwach (jedynie podczas robienia formy) była lekko pomarszczona, co zwiększy jeszcze jej sztywność

 teraz woskujemy i polerujemy drugą połowę kopyta wraz z kołnierzem oddzielającym i laminujemy drugą połowę formy

obie połówki formy ostrożnie rozdzielamy za pomocą miękkich pasków plastiku, 

WYKONANIE SKORUPY KADŁUBA MODELU

Mając gotową i gładką formę, znaną już metodą, kilkakrotnie całość zapastujemy i polerujemy, od staranności tej czynności zależy wygląd modelu. Oraz to, czy oddzieli się od formy. Ponownie zaznaczam, że najlepszym z najtańszych środków jest bezbarwna pasta do butów Buwi. Po wypolerowaniu forma powinna wyglądać tak jak na fotkach powyżej.

 

Teraz nakładamy pędzlem żelkot o dowolnym kolorze w tym wypadku szary jako najbardziej uniwersalny należy pamiętać o stosowaniu rękawic. Stwardniałą żywicę można usunąć tylko z naskórkiem, i laminujemy 2 warstwy maty nr, 150, oraz dwie 300.  zasada jest, ze kładziemy laminat „ mokre na mokre”.

Po 2-3 godzinach, gdy laminat zaczyna twardnieć, a już nie brudzi palców nożykiem obcinamy wystające naddatki laminatu. połówki kadłuba z odciętymi naddatkami laminatu dopasowujemy i łączymy dowolną metodą

 

 na powyższych fotach widać łączenia za pomocą drucików i zalaminowanie połówek kadłuba i kiosku

a to inna metoda łączenia połówek kadłuba w formie.

   Wyjmujemy skorupę z formy, delikatnie opukując formę, następnie delikatnie podważamy krawędź skorupy i wsuwamy w powstałą szczelinę giętki plastik, np., karty telefoniczne plastikowe szpachelki, i DELIKATNIE !!! podważamy skorupę, przesuwając plastikowe szpachelki na całej długości aż do całkowitego wyjścia formy. Wyrywanie na siłę, w 90 % zniszczy formę i skorupę. Jeżeli woskowanie i polerowanie przeprowadzone było dokładnie, to wyjęte i sklejone skorupy powinny wyglądać tak:

.