John Philip Holland

 

ur. 29 lutego 1840, zm. 2 sierpnia 1914 – konstruktor i wynalazca pochodzenia irlandzkiego, zbudował pierwszy  w pełni sprawny i działający okręt podwodny.

Patenty zastosowane przez konstruktora, były kopiowane przez innych późniejszych budowniczych tych jednostek, Jako pierwszy zastosował, zamiast jednego dużego zbiornika balastowego, szereg mniejszych oddzielnych, co w znacznym stopniu zwiększyło bezpieczeństwo podczas podwodnego pływania. Jednostki posiadające jeden zbiornik balastowy, podczas zanurzania się uzyskiwały przegłębienie na dziób ( trym ujemny), który stwarzał zagrodzeniem dla załogi. Przegłębienie okrętu na dziób, automatycznie zwiększało prędkość zanurzania się i mogło doprowadzić do utraty kontroli głębokości zanurzenia nad jednostką . Ponadto bardzo trudno było wyprowadzić okręt z trymu ujemnego do położenia na równej stępce. Zastosowanie kilku- oddzielnie sterowanych zbiorników balastowych rozwiązywało ten problem.

 Ponadto Holland jako pierwszy na świecie zastosował w swoich łodziach podwójny napęd, pod wodą napęd elektryczny, czerpiący energii z baterii akumulatorów ołowiowych, na powierzchni, napęd stanowił 2 cylindrowy silnik spalinowy na naftę, ładujący jednocześnie za pomocą prądnicy, akumulatory,

W 1875 z Holland buduje swój pierwszy jednoosobowy pojazd podwodny, poruszany napędem nożnym. O dł 4,5 m, szer 1 m, wys. 0,85 m, uzbrojenie stanowiła holowana mina, detonowana elektrycznie.

W 1880 r Holland buduje  pojazd podwodny Fenian Ram.

17 maja 1897 roku,

 

zwodował pierwszy udany okręt całkowicie ze stali, zbudowany za prywatne pieniądze. Holland VII najbardziej udaną jednostkę,. 7 szt zostało zakupionych przez US Nawy,

Dane  jednostki:

dł 16,5 m, średnica 3,15 m -prędkość na powierzchni 8 W, pod wodą 6 W, uzbrojenie 1 Wyrzutnia torpedowa typy Whiteheada, z ładunkiem bojowym 50 kg, o zasięgu tylko 150 m!!!!  do tego 2 pneumatyczne działa miotające 90 kg pociski dynamitowe na odległość ponad 1100 m. Załoga 4-5 osób.

 W 1900 r Holland konstruuje kolejną udaną jednostkę podwodną Holland nr 8.

Dł 19 m, szer 3,5m,  napęd na powierzchni 4-ro cylindrowy silnik naftowy o mocy  170 KM, prędkość max 8 W, pod wodą napędzany był przez silnik elektryczny o mocy 70 KM, zasilany z 80 ogniwowej baterii akumulatora kwasowego, szybkość podwoda 6 W, załoga 5-6 osób. Uzbrojenie 2 Wyrzutnie torpedowe + 5 torped Whiteheada, Rząd USA zakupił 7 tych okrętów, W 1902 r zamontowano na nich peryskopy. Ponadto okręty podwodne Holland VIII- typ Adder zakupiły marynarki W Brytanii, Holandii, Rosji Japonii, gdzie pływały

do 1911 r.

Poniżej zamieszczam oryginalne rysunki detali i wyposażenia okrętów, wykonane przez J.F Hollanda ukazujące jego geniusz techniczny, wszystkie są objęte prawem patentowym:

 

 

 powyżej rysunki silnika naftowego

 

 

rysunki kadłuba jednostki.

automaty steru kierunkowego.

machanizm sterujący pracą sterów głebokościowych

automat regulujący głębokość zanurzenia

zawór wodny, zalewający balasty.

Zbiornik balastowo-trymowy

patent do zakotwiczania jednostki pod wodą.

Pneumatyczne działo dynamitowe.

Powyżej wyrzutnia torped Whiteheada, poniżej komputerowa grafika systemów okrętów podwodnych typu Holland 

system sprężonego powietrza.

system napędowy.

 sprzęgło wału napędowego, odcinające silnik elektryczny od spalinowego.

 system elektryczny, z tablicą rozdzielczą.

 system balastowy z zaworami i rurociagami.

 

system uzbrojenia.

Poniżej kilka rysunków z tamtej epoki obrazujących życie i prace na okrętach podwodnych typu Holland 

\